29 octombrie 2009

Părintele Teofil


De astăzi mai avem un rugător în cer pentru noi: Părintele Teofil Părăian s-a mutat la Domnul!
Pot spune că am ajuns să iubesc Ortodoxia datorită cărţilor şi conferinţelor Sfinţiei Sale. Eram în clasa a X-a când l-am descoperit şi îmi amintesc că devoram fiecare carte de-a sa care-mi pica în mână (prin bunăvoinţa profesorului meu de religie). Nu-mi venea să cred cât de naturală mi se descria credinţa în care mă născusem dar despre care nu ştiam mai nimic. Nu cred că am citit atunci vreo carte de-a Părintelui care să nu-mi pară adresată direct mie şi asta m-a făcut să-l îndrăgesc. Apoi conferinţele din Postul Paştelui de la Casa de Cultură din Alba Iulia... Părintele era nelipsit!
M-am apucat să răsfoiesc caietul meu cu citate extrase din lecturile din timpul liceului.
"Veniţi de luaţi bucurie":
* Întâi e datoria şi după aceea bucuria.
* În prietenie e ca şi în vasele comunicante: fiecare oferă şi fiecare primeşte. Primeşte ce i se dă şi oferă ceea ce are.
* Aproapele nostru poate fi şi cineva foarte departe de noi spaţial, dar pe care-l purtăm în noi prin iubire.
*Când facem un bine cuiva îl ducem în faţa Domnului Hristos prin ceea ce facem noi pentru el.
*Dacă ai credinţă biruieşti şi-l ajuţi şi pe altul să biruiască.
*Dacă cerul e unde e Domnul Hristos înseamnă că cerul e pretutindenea.
* Nu se înfiripă nor fără adiere de vânt  şi nu se naşte patimă fără gând. De aceea trebuie să-ţi faci rânduială în minte ca să-ţi poţi face rânduială în viaţă.
*Cine nu-şi vede păcatele încă n-a văzut ceea ce trebuia să vadă.
"Prescuri pentru cuminecături":
*Cine are tinereţe cinstită poate nădăjdui la bătrâneţe fericită.
*Nu toţi din lume se prăpădesc, nici toţi din mănăstire se mântuiesc.
*A te ţine de o singură faptă bună înseamnă a zidi un singur perete şi nu o casă întreagă.
*Eşti dator să te iubeşti pe tine însuţi şi măsura aceasta este şi măsura iubirii faţă de aproapele.
*Dacă taci pentru Dumnezeu e bine să taci şi dacă vorbeşti pentru Dumnezeu e bine să vorbeşti.
*Nimeni nu poate sări peste umbra lui, când sari, sari cu umbră cu tot.
*Păcatul cel mai mare e păcatul pe care-l ai.
"Gânduri bune pentru gânduri bune"
*Dumnezeu e dispus şi se bucură să primescă pe oricine, cu condiţia, însă, să ducă o viaţă pe care să o poată binecuvânta Dumnezeu.
*Toată vremea vieţii noastre trebuie să fie o liturghie.
*Pregătirea pentru Sfânta Împărtăşanie e pregătirea pentru o viaţă întreagă.

*Noi, la măsurile la care suntem, în general nu suntem nici iubitori, nici urâtori. Stăm cumva la cota zero, adică între iubire şi ură. Poate înclinaţi mai mult spre iubire, dar în orice caz nu la măsurile la cre ni se cere să avem iubire faţă de oameni.
*Când iubeşti pe cineva,adaugi ceea ce-i lipseşte şi înlături ceea ce e rău adăugat la fiinţa sa.
*Cine nu-L are pe Domnul Hristos ca Învăţător nu-L poate avea nici ca Mântuitor.
"Darurile Învierii":
* Aşa cum dintr-o lumânare se pot aprinde mai multe lumânări fără ca flacăra luminii să scadă, tot aşa este şi cu cuvântul: îl spui şi se înmulţeşte, fără ca la tine să se împuţineze, iar la cei care îl aud este lucrător.
*A nu avea credinţă înseamnă a nu fi pe calea iubirii.
*Dacă în inima ta Dumnezeu nu e pe primul loc, nu e pe nici unul.
*Este suficient loc pentru oameni buni în această lume.
*Smerenia este un har fără de nume pe care-l cunoaşte numai cel care-l are.

Dumnezeu să-l odihnească cu Drepţii!

Un comentariu:

Anonim spunea...

ortodoxia dreapta credintachatroll............chat ptr discutii ortodoxe